Hry
Názov hry: Smajlíky (1. a 2. stupeň základnej školy)
Postup A: Nakreslite niekoľko smajlíkov a rozprávajte sa s deťmi, či poznajú ich význam. Priraďte ku smajlíkom emócie, ktoré znázorňujú. Postupne vyberajte deti, ktoré budú po jednom hrať jednotlivé emocionálne výrazy a postavia sa chrbtom k ostatným deťom.
Postup B: Nakreslite pre nás neznáme japonské smajlíky a nechajte deti hádať, čo znamenajú.
- ^.^ alebo ^_^ (úsmev, nadšenie)
- ^_^; (trápna situácia, bodkočiarka symbolizuje tečúcu slzičku)
- m^_^m (krčí sa, schováva sa; často používaný ako mačka, ktorá položila tlapky na stôl, „m“ po stranách smajlíka všeobecne znamenajú ruky, tlapky v milej polohe)
- ^_~ alebo ^_- (žmurknutie)
- ^_^// (tlieskanie)
- ^_^/ (mávanie, pozdrav)
- -_- alebo -.- (chorý, ospalý, unavený, znechutený)
- T_T (plač, smutný)
- TT_TT (potoky sĺz, môže byť myslené ironicky)
Postup C: Rozprávajte sa o tom, ako môže vyjadrovanie, prežívanie pocitu meniť obsah vety.
Nechajte deti vymýšľať vety, na konci ktorých bude smajlík, ktorý mení jej význam. Napríklad: „To si teda vymyslel :-)!“ / „To si teda vymyslel :-(“. Potom nechajte deti skúšať, ako možno vyjadriť emocionálne rozpoloženie v hovorenej reči - pomocou intonácie, výrazu tváre a pod. Diskutujte spolu o tom, či je ľahšie pochopiť emócie z hovoreného alebo napísaného, o čo sme ochudobnení pri písomnej komunikácii, aké pozitíva a negatíva môže mať jeden a druhý spôsob.
Názov hry: Kto má lepší mobil (2. stupeň základnej školy)
Postup: Opýtajte sa detí, ktorý mobil je lepší. Tlačidlový alebo s dotykovým displejom? Samsung alebo Nokia? Pokračujte, Nokia alebo iPhone? Ktorý kamarát je lepší, ten čo má tlačidlovú Nokiu alebo dotykový iPhone? Zmätených detí sa opýtajte, prečo sa budú radšej kamarátiť s niekým, kto má iPhone. Diskutujte s deťmi o tom, podľa čoho si vyberajú kamarátov, či sa aj im stalo, že sa s nimi nechcel niekto baviť, lebo nemali niečo, atď.