JS NewsPlus - шаблон joomla Продвижение

Príčiny a dôsledky závislosti

Pre riešenie závislosti je predovšetkým dôležité porozumieť príčinám jej vzniku. Samotná závislosť je až dôsledkom nejakého iného problému – preto sa niekto stane závislým a iný nie. Dieťa si závislosťou často zapĺňa nejakú inú potrebu, napríklad nedostatok pozornosti rodičov alebo chýbajúce kamarátske vzťahy v realite. K vzniku závislosti tiež prispievajú niektoré osobnostné črty dieťaťa (ako väčšia úzkostlivosť a hanblivosť) a kvalita jeho vzťahov.

Deti žijú vo svete, kde im veľa toho, čo a ako majú robiť, určujú iní – rodičia, učitelia, vychovávatelia. Dostávajú sa do situácií, ktoré môžu len málo ovplyvniť (napr. rozvod rodičov alebo zmena bydliska). Vo virtuálnom svete zrazu zažívajú pocit kontroly nad svojím svetom, ktorý si môžu utvárať podľa seba, oni samé môžu byť mocným hrdinom.

Medzi príčiny, ktoré sa môžu podieľať na vzniku závislosti, patria:

  • nuda,
  • neúspech v skutočnom živote, problémy v škole,
  • rodičovský vzor trávenia voľného času a riešenia problémov,
  • nezáujem rodičov, málo spoločne tráveného času,
  • konflikty v rodine,
  • chýbajúce kamarátske vzťahy,
  • nízke sebavedomie,
  • psychické problémy (depresia, sociálna fóbia, úzkostné poruchy),
  • potreba vybitia frustrácie a nahromadeného hnevu (násilie v rodine, šikanovanie).

Závislosti od internetu predstavujú zvýšené nebezpečenstvo najmä pre deti – a čím sú mladšie, tým je aj riziko väčšie. Detstvo a dospievanie sú citlivým vývinovým obdobím, počas ktorého potrebuje dieťa nadobudnúť mnohé zručnosti a schopnosti, nevyhnutné pre úspešné fungovanie v dospelosti.  

  • Detský vek je obdobím vytvárania návykov a režimu dňa (delenia času medzi povinnosti a zábavu). Deti sa učia, ako si vyplniť svoj voľný čas. Je ťažšie nahradiť závislosť, ak dieťa nemalo predtým vytvorené iné zvyklosti, ku ktorým by sa mohlo vrátiť.
  • Školské roky sú tiež obdobím utvárania rovesníckych vzťahov. Dieťa sa učí fungovať v skupine, osvojuje si nové komunikačné a sociálne zručnosti. Ak sa stiahne do izolácie, funguje iba vo svojom virtuálnom svete, tak mu neskôr budú tieto zručnosti chýbať.
  • Ďalšou dôležitou schopnosťou je zvládanie stresu a ťažkostí. Ak si dieťa vytvorí vzorec správania, v ktorom pri nepríjemných pocitoch siaha po rýchlych riešeniach (nahradenie nepríjemného pocitu príjemným) alebo pred záťažou uniká niekam, kde na ňu nemusí myslieť, tak je zvýšené riziko, že závislosť od internetu prerastie neskôr do iného typu závislosti – od nikotínu, alkoholu alebo drog. Rovnako hrozí, že dieťa sa bude aj neskôr vyhýbať riešeniu problémov, než aby im čelilo.
  • Závislosť vytvára bludný kruh – dieťa sa pre ňu dostáva do izolácie, má málo rozvinuté sociálne a komunikačné zručnosti, málo vytvorených vzťahov alebo sa do virtuálneho sveta uchýlilo práve pre osamelosť v reálnom svete. Vo virtuálnom svete sa cíti príjemnejšie a bezpečnejšie – závislosť zvyšuje izoláciu a izolácia zvyšuje závislosť.
  • V detskom veku sa utvárajú aj návyky súvisiace so zdravým životným štýlom. Nepravidelná životospráva a nedostatok pohybu u detí, ktoré sú závislé od počítačov a internetu, sa prejavuje rôznymi sprievodnými zdravotnými problémami, ako sú obezita, poruchy spánku, bolesti chrbta, hlavy, očí alebo syndróm karpálneho tunela (bolesti zápästia spôsobené pravidelnou jednostrannou záťažou, ako je práca s myšou).